Resztoratív jóga

Resztoratív jóga

Resztoratív jóga

A resztoratív jóga az angol to restore, vagyis visszaállít, helyreállít szóból ered.
Ez a jógastílus a nyugalomról, az elcsendesedésről, a légzésról és
a gyakorlás fokozatosságáról szól. Hogyan tudjuk visszanyerni az erőnket egy hosszabb betegség, pl. a covid után, vagy egy baleset, sérülés után, de akkor is, ha úgy érezzük, szétesett az életünk, vagy túl nagy stressznek vagyunk kitéve,
A resztoratív jóga az erőnk visszanyeréséről szól.
A poszt covid tüneteket nagyon sokféleképpen éljük meg. Van, aki a fizikai tünetektől szenved, légzésproblémákkal, gyengeséggel, túlzott fáradékonysággal. Ezen az órán külön kitérünk arra, hogy milyen technikákkal tudjuk visszaszerezni azt az erőt, ami elveszett.

 

A resztoratív jóga a hatha jógán alapul.

A Hatha szóban a Ha szó napot jelent, a Tha pedig Holdat. A Nap és a Hold, a kettősség egységét jelenti a Hatha szóban. A két energia nem egymás ellentéte, hanem egymást kiegészítve törekszenek az egyensúlyi állapot elérésére. A Hatha jóga célja tehát, hogy segítségével egyensúlyt találjunk az aktív, és a passzív erők között önmagunkban.

A hatha jóga eszköztárát használja mindegyik jógatípus, az egyes órák abban különböznek, hogy van amelyik egy kifejezetten dinamikus hatha jóga óra vagy pl. olyan óra, ami főleg a gerincre fókuszál.

Egy hagyományos hatha jóga óra elmélyült gyakorlásra ad lehetőséget, lassabb, nagyfokú tudatosságot igénylő jógázást tesz lehetővé, az oktató alapos korrekciókat tehet.

„A hatha jóga uralom a test felett. Mindenki a külvilágot szeretné meghódítani,  holott a világon a legnagyobb siker önmagunk legyőzése, és ez egy átlagembernél  a test felett uralommal kezdődik.” mondja Szvámi Véda Bhárati.

Kutatások bizonyítják, hogy a hatha-jóga több ezer éves tudománya harmonizálja az egész testet, szerveket, mirigyeket és az idegrendszert.

A klasszikus jógagyakorlatok (ászanák) mellett az órák során fontos szerepet kapnak a különböző légzőgyakorlatok (pránajáma), a szimbolikus testtartások (mudrák). Az órákat ráhangolódással, rövid bemelegítő gyakorlatsorral, napüdvözlet-variációkkal, álló és egyensúlygyakorlatokkal, fordított és félfordított testhelyzetekkel, majd relaxációval zárjuk.

A hatha-jóga rendszeres gyakorlása fejleszti az izomzatot, hajlékonnyá tesz, növeli az állóképességet, teherbírást, emellett jótékonyan hat az idegrendszerre nyugtatva, energetizálva azt.

Hatására jelentős mértékben csökken a stressz, a gyakorlásokat követően, de akár egy-egy testhelyzet kitartása után is gyakran előfordul, hogy úgy érezzük újjászülettünk, másképp látjuk az addig gondoltakat, megtelünk életerővel. A jógázók mind finomabb érzetek tapasztalására lesznek képesek, ahogy rendszeressé válik a gyakorlás, sokan arról számolnak be, hogy az óra után úgy érzik, mintha kicserélték volna őket. A hatha jóga egy teljes megújulást támogatja.

Ez a gyakorlás pozitív hatása az élet minden területén megjelenik majd, az elmélyült, meditatív gyakorlatfolyam belső békét teremt, melyet magunkkal vihetünk a jógatermen kívüli életbe is, türelmet, kitartást, “egyhegyűséget” tanulunk, melyek átsegítenek a hétköznapok nehézségein.

 

X